🇺🇸 - I started paddling in 2009, when I moved to California. It was outrigger canoe, in a club under the Golden Gate Bridge called “Tamalpais."

I had never paddled before, canoe, kayak, or anything, except for an hour here and there in vacations.

In 2010, I was part of a team that competed on the Molokai Hoe, a 43 mile race from Molokai to Oahu. Before the crossing, my friend and our coach Leif Calvin (amazing paddler) gave each one of us a mantra that we were to focus on during the 5-6 hours of the race.

Mine was “Feel the water."

I used the same mantra in my subsequent 3 Molokai Hoe, as well as my 3 Yukon River Quests. In fact, it became the key component on each trainings run and race, whether on an outrigger canoe (one or 6 men), river canoe, sea kayak or surfski.

For the last 8 weeks, every day, I have been able to “feel the water”, understanding its moods, its speeds, its weight, its directions and changing behaviors. Basically, connecting at a very personal level with the ocean and its forces.

I’m privileged and I know I’ll keep learning every day, the ocean is an infinite teacher.

🇫🇷 - J'ai commencĂ© les sports de pagaie en 2009, lorsque j'ai dĂ©mĂ©nagĂ© en Californie. C'Ă©tait sur une pirogue Ă  balancier, dans le club "Tamalpais" qui est basĂ© sous le Golden Gate Bridge.

Je n'avais jamais "vraiment" pagayé auparavant, ni en canoë, ni en kayak, ni sur quoi que ce soit... sauf 1 heure ici où là pendant des vacances.

En 2010, je faisais partie d'une équipe qui a participé au Molokai Hoe, une course de 43 milles de Molokai à Oahu. Avant la traversée, mon ami et notre coach Leif Calvin (un pagayeur incroyable) nous a donné à chacun un mantra sur lequel nous devions nous concentrer pendant les 5-6 heures de course.

Le mien Ă©tait "Sentir l'eau".

J'ai utilisé le même mantra dans mes 3 Molokai Hoe suivants, ainsi que dans mes 3 quêtes du fleuve Yukon. En fait, il est devenu l'élément clé de chaque course et entraînement, que ce soit en pirogue à balancier (1 à 6 équipiers), en canoë de rivière, en kayak de mer ou en surfski.

Depuis 8 semaines, chaque jour, j'ai pu "sentir l'eau", comprendre ses humeurs, ses vitesses, son poids, ses directions et ses changements de comportement... et fondamentalement, me connecter à un niveau très personnel avec l'océan et ses forces.

Je suis privilégié et je sais que je continuerai à apprendre chaque jour. L'océan est un professeur infini.